Paulina Kozak, Grzegorz Siegieda, Przemysław Guz, Adam Bodzak i Mateusz Ornal - uczniowie naszego Gimnazjum nr 1 - wykonali pracę, której nie powstydziłby się naukowiec z tytułami. W ramach projektu edukacyjnego skatalogowali 17 figur i znaków sakralnych znajdujących się w Łęcznej.
Uczniowie gimnazjów przygotowują tzw. projekty edukacyjne. Ocena za ich wykonanie rzutuje nie tylko na końcową ocenę z zachowania, ale także w pewien sposób wpływa na ocenę z przedmiotu, w ramach którego realizowany jest projekt.
Piątka uczniów z Gimnazjum nr 1 im. Króla B. Chrobrego pod kierunkiem nauczyciela Grzegorza J. Pelicy, opracowała projekt pt. „Przydrożne pamiątki sakralne". Młodzież skatalogowała 17 figur i znaków sakralnych, usytuowanych na terenie miasta Łęczna. Każdy krzyż przydrożny, figura, kapliczka lub pomnik ma opracowaną metryczkę z danymi: nazwa i położenie, czas i historia powstania obiektu, krótka charakterystyka opisowa i ciekawostki. Każde z opisanych miejsc jest związane z jakimś wydarzeniem, z których większość jest wspominana lub uroczyście obchodzona. W opracowaniu nie zabrakło mapki z usytuowaniem opisywanych obiektów, co ułatwia ich odnalezienie i pozwala uzmysłowić, jak blisko nas wszystkich znajdują się historyczne miejsca.
Opracowanie liczy 27 stron. Dowiadujemy się z niego między innymi, że pamiątkowy krzyż zarazy morowej z 1623 roku był wotum narodowym z 1879 r. Znajduje się on przy ul. Świętoduskiej i jeszcze w latach 30. XX wieku odprawiano tu majówki, a niejednokrotnie zatrzymywała się przy nim procesja Bożego Ciała. Dzisiaj figura wymaga renowacji.
Spopularyzowanie projektu może zachęcić do poznawania ciekawostek historycznych o naszym mieście i świadomego uczestnictwa podczas różnych uroczystości związanych z historią.
Prezentacja projektu miała miejsce zarówno w szkole, jak i w parafii św. Marii Magdaleny, a także u Burmistrza Łęcznej. Wszystkie wspomniane instytucje otrzymały od wykonawców po jednym egzemplarzu katalogu. Młodzież wraz z opiekunem liczą, że projekt wzbudzi zainteresowanie regionalistów oraz młodszych kolegów, którzy zechcą kontynuować ich pracę, tyle że obejmując już całą gminę. Praca młodych regionalistów pokazuje, że młodzież potrafi z szacunkiem odnosić się do znaków i symboli religijno narodowych.