ICE (z ang. in case of emergency czyli w nagłym wypadku) - skrót informujący, do kogo powinni zadzwonić ratownicy w razie nagłego wypadku.
Ideą ICE jest zachęcenie wszystkich użytkowników telefonów komórkowych, do umieszczenia w swoich aparatach telefonicznych, pod hasłem ICE, numeru telefonu osoby bliskiej, do której chcielibyśmy, aby służby ratownicze zadzwoniły w przypadku powstania nagłego wypadku z naszym udziałem. Bardzo często zdarza się, iż w związku z zaistniałem wypadkiem lub innym niebezpiecznym zdarzeniem osoby poszkodowane nie są w stanie same skontaktować się z najbliższą rodziną np. są nieprzytomne. Nie są również w stanie same przekazać jakichkolwiek informacji. Bardzo często zdarza się również, iż właśnie podczas tego typu zdarzeń niezbędny jest szybki i niezwłoczny kontakt z kimś bliskim osoby poszkodowanej. W takich sytuacjach mogliby to wykonać ratownicy będący na miejscu zdarzenia, gdyby tylko wiedzieli, z kim mają się skontaktować. Wprowadzenie pod hasłem ICE numeru telefonu do bliskiej nam osoby, wskazywałoby bardzo precyzyjnie w obszernej liście kontaktów naszych aparatów telefonicznych na osobę, z którą (zgodnie z naszą wolą) mogą skontaktować się służby ratownicze.
Jednak to my sami w znaczny sposób możemy ułatwić pracę przybyłym na miejsce zdarzenia ratownikom. Ideą ICE jest ułatwienie im w dotarciu do rodziny (znajomych, bliskich) poszkodowanej osoby. Sytuacje konieczności i potrzeby skorzystania przez ratowników z szybkiego kontaktu z kimś bliskim osoby poszkodowanej mogą być bardzo różne. Może to być potrzeba uzyskania informacji na temat jej stanu zdrowia, w przypadku gdy zaistnieje konieczność udzielenia tej osobie szybkiej pomocy medycznej. Może to być również sytuacja, gdy zaistniała potrzeba zabezpieczenia i tymczasowego zaopiekowania naszym domem lub mieszkaniem, w którym miał miejsce pożar, w wyniku którego zostaliśmy poszkodowani i przewiezieni do szpitala. Może to być również np. potrzeba zaopiekowania się naszym małym dzieckiem, w sytuacji gdy do zdarzenia doszło w czasie kiedy byliśmy np. w sklepie na zakupach i zostaliśmy w jakimś zdarzeniu poszkodowani (jesteśmy nieprzytomni), a naszemu dziecku nic się nie stało i potrzebuje szybkiej opieki osoby bliskiej. Takie sytuacje mogą być bardzo różne.
Światowe statystyki wykazują, iż niejednokrotnie pozyskane przez służby ratownicze, w ten właśnie sposób informacje od najbliższej rodziny, znajomych, bliskich osoby poszkodowanej miały bardzo istotne znaczenie. Również z psychologicznego punktu widzenia, wskazując w ten właśnie sposób numer telefonu, świadomie i jednoznacznie wskazujemy osobę, którą chcemy aby jako pierwszą poinformowały służby ratownicze o zaistniałym zdarzeniu - może nie zawsze chcielibyśmy z różnych względów, aby byli to nasi najbliżsi np. żona czy córka (nie chcemy np. skazywać ich na nagły stres). Może wolelibyśmy, aby był to ktoś inny np. brat lub siostra – ktoś, kogo dobrze znamy, mamy pełne zaufanie i wiemy, że pomimo otrzymania informacji o tym, iż zostaliśmy poszkodowani, zachowa zimną krew, nie ulegnie panice i będzie mógł udzielić niezbędnych informacji i powziąć wynikające obowiązki i zadania. Ponadto wskazując w ten właśnie sposób osobę, dajemy jak gdyby świadome przyzwolenie służbom ratowniczym na kontakt z tą właśnie osobą (a nie inną z szeregu kontaktów w naszym aparacie telefonicznym) i poinformowanie jej o niejednokrotnie bardzo tragicznych wydarzeniach z naszym udziałem.
Cała akcja ICE zrodziła się w strukturach służb ratowniczych we Włoszech. W krótkim okresie czasu została bardzo pozytywnie przyjęta i szybko rozpowszechniła się nie tylko w krajach Europejskich.
Jak to zrobić:
W funkcji „Kontakty" naszego telefonu, w polu „Nazwa" lub „Opis" wpisujemy skrót ICE i osobę, którą chcemy, aby jako pierwszą poinformowały służby ratownicze o zaistniałym zdarzeniu. Potem wpisujemy numer telefonu kontaktowego do tej osoby np.
ICE siostra
599348713
Jeśli osób takich jest kilka można wpisać w sposób uporządkowany (ICE1, ICE2 ...) kilka takich kontaktów np.:
ICE1 siostra
599348713
ICE2 marek
599348714
Skrót ICE jest znany przez ratowników prawie na całym świecie. Warto pamiętać, że jedyne co trzeba zrobić, to zapisać w swoim telefonie komórkowym w liście kontaktów skrót ICE, przy numerze osoby, która może udzielić służbom ratowniczym informacji na nasz temat.
W imieniu wszystkich służb ratowniczych chcemy zachęcić Państwa do wprowadzenia pod hasłem „ICE" numeru telefonu Waszych bliskich i jednocześnie prosimy o popularyzację tej idei wśród znajomych i bliskich
Mottem przewodnim akcji propagującej ideę ICE będzie hasło „POZWÓL SOBIE POMÓC". Wsparcia finansowego akcji udzieliła Fundacja Edukacji i Techniki Ratownictwa „EDURA".
Urząd Miejski w Łęcznej
21-010 Łęczna
Plac Kościuszki 5
Województwo lubelskie
Powiat łęczyński
tel.: 81 535 86 00
faks.: 81 752 02 42
Godziny otwarcia:
poniedziałek, środa, czwartek, piątek: 7:00 - 15:00
wtorek: 8:00 - 16:00
e-mail: info@um.leczna.pl
NIP 505-001-77-49
REGON 431020055
ESP /y5j80b3hn1/skrytka