Dodano: 2013-02-12 00:00:00

Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi

Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi

W wyniku zmian ustawowych gminy mają obowiązek objąć wszystkich właścicieli nieruchomości zamieszkałych na swoim terenie systemem gospodarowania odpadami komunalnymi. Nowe zasady odbioru odpadów komunalnych będą obowiązywały od 1 lipca 2013 roku.

W celu wywiązania się z nowych obowiązków Rada Miejska w Łęcznej podjęła uchwałę w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości.

Właściciele nieruchomości nie będą już podpisywać umów na wywóz śmieci indywidualnie z firmami wywozowymi, a będą wnosić opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi (tzw. podatek śmieciowy) na konto gminy.

Dokonanie wpłat poprzedzi obowiązkowe złożenie do Urzędu Miejskiego w Łęcznej deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Wysokość stawki opłaty jest zróżnicowana na korzyść tych osób, które zadeklarują segregowanie odpadów.

W przypadku budynków wielorodzinnych podatek śmieciowy będą opłacać zarządcy tych budynków (w imieniu wspólnoty – zarządca-administrator, w przypadku spółdzielni mieszkaniowych – sama spółdzielnia).

Wzór deklaracji został opublikowany 11.02.2013 r. w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubelskiego (Dz. Urz. Woj. Lub. z 2013 r., poz. 698).
Zgodnie z przepisami w/w uchwała wejdzie w życie 26 lutego b.r. i dopiero od tego dnia w Urzędzie Miejskim w Łęcznej będzie można składać wypełnione deklaracje.

Przypominamy również o potrzebie wypowiedzenia dotychczas obowiązujących umów na odbiór odpadów, tak aby od 1 lipca 2013 r., kiedy właścicielem śmieci stanie się gmina, nie ponosić podwójnych kosztów.

WAŻNE

Do pierwszej deklaracji należy dołączyć:
• kopię dotychczasowej umowy z przedsiębiorcą na odbieranie odpadów komunalnych,
• oświadczenie o kompostowaniu odpadów zielonych i odpadów kuchennych ulegających biodegradacji (załącznik 2 do niniejszej wiadomości),
• oświadczenie o lokalizacji miejsc/punktów gromadzenia odpadów komunalnych wraz z planem sytuacyjnym lub mapą w skali 1:500 lub 1:1000 z zaznaczonym miejscem lokalizacji pojemników (załącznik nr 3 do niniejszej wiadomości). Plan może być sporządzony odręcznie lub naniesiony na na mapkę. Przykładowy plan w załączniku.

Uchwała określiła również wykaz dokumentów potwierdzających dane zawarte w deklaracji - są to:
• dowód zakupu lub wydzierżawienia pojemników przewidzianych do selektywnej zbiórki odpadów,
• w przypadku zameldowania w gminie Łęczna, ale zamieszkiwaniu w innej gminie, za granicą lub w innym miejscu (np. dom opieki, zakład karny, dom starości) należy przedstawić dokument potwierdzający ten fakt.

Rozwinięcie tematu...

W związku z pojawiającymi się pytaniami informujemy, iż podmiotami zobowiązanymi do złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi są właściciele nieruchomości zamieszkałych oraz właściciele nieruchomości tzw. mieszanych.

Za nieruchomość mieszaną przyjmuje się nieruchomość, która w części stanowi nieruchomość zamieszkałą, a w części nieruchomość, na której nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne np. I kondygnacja budynku stanowi sklep, biuro, aptekę itp. ,a II kondygnacja stanowi lokal mieszkalny.

Za nieruchomość zamieszkałą przyjmuje się budynek jednorodzinny, dwurodzinny.

Mieszkańcy bloków tj. budynków wielolokalowych nie są zobowiązani do składania deklaracji. Zgodnie z zapisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, obowiązki te przejmuje zarządca nieruchomości wspólnej np. spółdzielnia mieszkaniowa, PGKiM.

Gmina nie przejęła obowiązku odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne np. szkoły, przedszkola, szpital, sklepy, zakłady produkcyjne i usługowe. Właściciele takich nieruchomości, jak dotychczas, są obowiązani zawrzeć umowy z firmą odbierającą odpady komunalne, np. z PGKiM.

Mieszkańcy spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot itd. nie muszą przekazywać swoich numerów PESEL w trakcie przekazywania zarządcom nieruchomości oświadczeń o ilości zamieszkałych w danym lokalu osób.

SZCZEGÓŁOWE INFORMACJE:

►  w sprawie deklaracji podatkowych i opłat - Referat Podatkowy, pok. 3, tel. (81) 752-03-15
► w sprawie sposobu zbiórki odpadów i funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami: Referat Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska, pok. 16, tel. (81) 752-03-81





DO POBRANIA


deklaracja_odpady.doc
zal_nr_2.doc
zal_nr_3.doc
plan_sytuacyjny.jpg
wzor_nieruchomosc_zamieszkala.zip
wzor_nieruchomosc_mieszana.zip
regulamin.pdf
ulotka_smieci_marzec_2013_m.jpg

Kontakt

Urząd Miejski w Łęcznej
21-010 Łęczna
Plac Kościuszki 5
Województwo lubelskie
Powiat łęczyński
tel.: 81 535 86 00
faks.: 81 752 02 42
Godziny otwarcia:

poniedziałek, środa, czwartek, piątek: 7:00 - 15:00
wtorek: 8:00 - 16:00

e-mail: info@um.leczna.pl
NIP 505-001-77-49
REGON 431020055
ESP  /y5j80b3hn1/skrytka

Czy chcesz otrzymywać powiadomienia z naszej strony?Zgadzam się

Media społecznościowe

© 2018 Łęczna - serwis Urzędu Miejskiego w Łęcznej.
Projekt i wykonanie - freeline.pl
Ta strona korzysta z plików cookie. Używając tej strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki. Możesz dowiedzieć się więcej w jakim celu są używane oraz o zmianie ustawień przeglądarki. Kliknij tutaj » zamknij