Dodano: 2010-10-26 00:00:00

W wyborach samorządowych też możesz zagłosować przez pełnomocnika

ZASADY GŁOSOWANIA PRZEZ PEŁNOMOCNIKA
w wyborach do organów jednostek samorządu terytorialnego

Wyborcy niepełnosprawni, a także ci, którzy ukończyli 75 lat mogą głosować przez pełnomocnika.

W celu sporządzenia aktu pełnomocnictwa wyborca udzielający pełnomocnictwa składa wniosek do burmistrza gminy, w której jest wpisany do rejestru wyborców. Wniosek taki należy złożyć najpóźniej w 10. dniu przed dniem wyborów, tj. do 11 listopada 2010 r.

Co bardzo istotne, osoba uprawniona do udzielenia pełnomocnictwa, nie musi w tym celu udawać się do urzędu gminy. Akt pełnomocnictwa do głosowania jest bowiem sporządzany w miejscu zamieszkania wyborcy udzielającego pełnomocnictwa do głosowania lub w innym miejscu na obszarze gminy, jeżeli wyborca zwróci się o to we wniosku o sporządzenie aktu pełnomocnictwa.

Czynności związane ze sporządzeniem aktu pełnomocnictwa do głosowania są wolne od opłat. Pełnomocnik również nie może pobierać od udzielającego pełnomocnictwa do głosowania żadnych opłat za głosowanie w jego imieniu w wyborach. Zakazane jest udzielanie pełnomocnictwa do głosowania w zamian za jakąkolwiek korzyść majątkową lub osobistą.

Kto może głosować przez pełnomocnika:
• wyborca posiadający orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności;
• wyborca posiadający równoznaczne orzeczenie organu rentowego bez względu na datę jego wydania;
• wyborca, który najpóźniej w dniu głosowania skończy 75 lat.

Kto może być pełnomocnikiem:
• osoba wpisana do rejestru wyborców w tej samej gminie, co udzielający pełnomocnictwa do głosowania;
• pełnomocnikiem nie może być osoba wchodząca w skład komisji obwodowej, właściwej dla obwodu głosowania osoby udzielającej pełnomocnictwa do głosowania, a także mężowie zaufania zgłaszani przez komitety wyborcze, jak również kandydaci na radnych i burmistrza.

Pełnomocnictwo do głosowania może obejmować głosowanie:
1. w pierwszej i drugiej turze wyborów, gdy akt pełnomocnictwa zostanie sporządzony przed dniem pierwszego głosowania;
2. w drugiej turze wyborów, gdy akt pełnomocnictwa zostanie sporządzony po dniu pierwszego głosowania.

Wyborca, który po dniu pierwszego głosowania będzie chciał udzielić pełnomocnictwa do głosowania w jego imieniu w dniu ponownego głosowania, składa wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania najpóźniej w 10 dniu przed dniem ponownego głosowania, tj. do dnia 24 listopada 2010 r.

Do wniosku o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania (formularz do pobrania) dołącza się:
1. pisemną zgodę osoby mającej być pełnomocnikiem (formularz do pobrania);
2. kopię aktualnego orzeczenia właściwego organu orzekającego o ustaleniu stopnia niepełnosprawności, jeżeli wyborca udzielający pełnomocnictwa w dniu głosowania nie będzie miał ukończonych 75 lat;

Pełnomocnictwo do głosowania można przyjąć tylko od jednej osoby lub od dwóch osób, jeżeli co najmniej jedną z nich jest wstępny (ojciec, matka, dziadek, babka, itd.), zstępny (syn, córka, wnuk, wnuczka, itd.), małżonek, brat, siostra lub osoba pozostająca w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli w stosunku do pełnomocnika.

Procedura głosowania przez pełnomocnika:
1. Przed przystąpieniem do głosowania pełnomocnik okazuje obwodowej komisji wyborczej dokument umożliwiający stwierdzenie jego tożsamości oraz akt pełnomocnictwa do głosowania.
2. Obwodowa komisja wyborcza odnotowuje nazwisko i imię (imiona) pełnomocnika wyborcy w spisie wyborców w rubryce "uwagi" odpowiadającej pozycji, pod którą umieszczono nazwisko wyborcy, wraz z oznaczeniem "pełnomocnik", a akt pełnomocnictwa do głosowania załącza do spisu wyborców.
3. Pełnomocnik potwierdza otrzymanie karty do głosowania własnym czytelnym podpisem w rubryce spisu przeznaczonej na potwierdzenie otrzymania karty do głosowania przez wyborcę udzielającego pełnomocnictwa do głosowania.
4. Jeżeli pełnomocnictwo do głosowania zostało cofnięte lub wygasło, obwodowa komisja wyborcza odmawia wydania pełnomocnikowi karty do głosowania i zatrzymuje akt pełnomocnictwa do głosowania.

Wyborca ma prawo cofnięcia udzielonego pełnomocnictwa do głosowania. Cofnięcie pełnomocnictwa do głosowania następuje przez złożenie najpóźniej na 2 dni przed dniem wyborów, tj. do 19 listopada 2010 r., a w przypadku przeprowadzania ponownego głosowania najpóźniej na 2 dni przed dniem ponownego głosowania, tj. do dnia 3 grudnia 2010 r., stosownego oświadczenia burmistrzowi gminy, w której sporządzono akt pełnomocnictwa do głosowania, lub doręczenie takiego oświadczenia właściwej obwodowej komisji wyborczej w dniu głosowania.
Wyborca, który udzielił pełnomocnictwa do głosowania w jego imieniu może zagłosować osobiście, pod warunkiem, że zrobi to wcześniej niż pełnomocnik.

Wynika z tego, że pełnomocnik powinien być osobą cieszącą się zaufaniem wyborcy. Nie ma bowiem możliwości zweryfikowania przez samego wyborcę, czy pełnomocnik zagłosował zgodnie z jego wolą.
Niedopuszczalne byłoby też wyniesienie przez pełnomocnika karty z lokalu wyborczego w celu jej dostarczenia wyborcy, który własnoręcznie zakreśliłby wybranego kandydata.

UWAGA!
Głosowania przez pełnomocnika nie przeprowadza się w: obwodach głosowania utworzonych w szpitalach, zakładach pomocy społecznej, zakładach karnych i aresztach śledczych oraz w oddziałach zewnętrznych tych zakładów i aresztów, oraz w obwodach głosowania utworzonych za granicą i na polskich statkach morskich.



Szczegółowe informacje oraz niezbędne formularze dostępne są w Biurze Obsługi Interesanta Urzędu Miejskiego w Łęcznej, Plac Kościuszki 5, pok. 8, tel. (81) 752-05-49.


Podstawa prawna:
- art. 40a – 40h ustawy z dnia 16 lipca 1998r. Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (tekst jednolity Dz. U. z 2003r. Nr 159 poz. 1547 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 1 września 2010 r. w sprawie sporządzenia aktu pełnomocnictwa do głosowania w wyborach do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz w wyborach wójtów, burmistrzów i prezydentów miast (Dz. U. z dnia 16 września 2010r. Nr 10 poz. 1146)



DO POBRANIA


1_wniosek_o_sporzadzenie_aktu_pelnomocnictwa_do_glosowania.doc
2_zgoda_na_przyjecie_pelnomocnictwa_do_glosowania.doc

Kontakt

Urząd Miejski w Łęcznej
21-010 Łęczna
Plac Kościuszki 5
Województwo lubelskie
Powiat łęczyński
tel.: 81 535 86 00
faks.: 81 752 02 42
Godziny otwarcia:

poniedziałek, środa, czwartek, piątek: 7:00 - 15:00
wtorek: 8:00 - 16:00

e-mail: info@um.leczna.pl
NIP 505-001-77-49
REGON 431020055
ESP  /y5j80b3hn1/skrytka

Czy chcesz otrzymywać powiadomienia z naszej strony?Zgadzam się

Media społecznościowe

© 2018 Łęczna - serwis Urzędu Miejskiego w Łęcznej.
Projekt i wykonanie - freeline.pl
Ta strona korzysta z plików cookie. Używając tej strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki. Możesz dowiedzieć się więcej w jakim celu są używane oraz o zmianie ustawień przeglądarki. Kliknij tutaj » zamknij