Dodano: 2009-07-31 00:00:00

Promocja produktów rolno-spożywczych

Ze względu na wejście w życie z dniem 1 lipca br. ustawy z 22 maja 2009 r. o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych informujemy, że powołano 9 odrębnych funduszy promocji:

• Fundusz Promocji Mleka (zastępujący Fundusz Promocji Mleczarstwa)
• Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego
• Fundusz Promocji Mięsa Wołowego
• Fundusz Promocji Mięsa Końskiego
• Fundusz Promocji Mięsa Owczego
• Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych
• Fundusz Promocji Owoców i Warzyw
• Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego
• Fundusz Promocji Ryb

Celem funduszy jest promowanie i wspieranie wzrostu spożycia polskich produktów rolno-spożywczych na rynkach krajowych i europejskich. Fundusze mają stworzyć mechanizmy, które poprawią jakość konsumowanych produktów, pozwolą na zdobycie trwałych rynków zbytu, jak również zapewnią konsolidację branżową.

Pieniądze zgromadzone w poszczególnych funduszach będą wykorzystywane m.in. do prowadzenia kampanii informacyjnych i promocyjnych mających na celu wspieranie konkurencyjności polskich produktów, promowanie ich spożycia, informowanie o jakości i zaletach. Część środków finansowych przeznaczona zostanie na udział w wystawach i targach, badania rynkowe dotyczące spożycia, badania naukowe i prace rozwojowe mające na celu poprawę jakości produktów i ich przetworów, szkolenia producentów i przetwórców. Istotnym jest, iż Ustawa daje możliwość pozyskania funduszy z Unii Europejskiej, dzięki czemu większość programów i kampanii będzie współfinansowana ze środków unijnych.

Gospodarka finansowa każdego z funduszy będzie prowadzona według zasad gospodarowania środkami finansowymi danego funduszu promocji oraz jego planu finansowego. Środki na szeroko pojęte działania będą zapewniać branże, a dokładniej przedsiębiorcy funkcjonujący w danym sektorze produkcji, którzy przy zakupie każdego z towarów, od którego naliczane są wpłaty na fundusze promocji tj.:
• żywych świń, bydła i cieląt, koni, owiec, drobiu, ryb;
• zbóż;
• owoców i warzyw;
są zobowiązani do naliczenia i pobrania od dostawcy (tj. od podmiotu, który zbywa na ich rzecz ww. towary) wpłaty na fundusze promocji w terminie 14 dni od daty wystawienia faktury za ww. towary.

Jednocześnie, przedsiębiorcy będący podatnikami podatku od towarów i usług, którzy wytwarzają owoce i warzywa, prowadzą działalność w zakresie połowu ryb w wodach śródlądowych i morskich, prowadzą działalność w zakresie chowu lub hodowli ryb, samodzielnie naliczają wpłaty na poszczególne fundusze promocji na podstawie faktur za zbyte przez nich towary objęte obowiązkiem wpłat na fundusze.

Ustawa określa stawki wpłat na fundusze. Ich wysokość, za wyjątkiem Funduszu Promocji Mleka, wynosi 0,1 % wartości netto wszystkich zakupionych w danym kwartale towarów objętych obowiązkiem wpłat na fundusz. Wpłata na Fundusz Promocji Mleka to 0,001 zł od każdego skupionego kilograma mleka.

Naliczenie i pobranie wpłat na fundusze promocji powinno zostać potwierdzone w formie pisemnego oświadczenia zawierającego przynajmniej:
• nazwę, siedzibę i adres albo imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres przedsiębiorcy oraz podmiotu, od którego naliczono i pobrano tę wpłatę,
• określenie wartości i rodzaju towaru, stanowiącego podstawę wpłaty,
• kwotę pobraną z tytułu wpłaty na dany fundusz promocji od zbytego towaru.

Przedsiębiorcy, za wyjątkiem podmiotów skupujących mleko, zobligowani są do dokonywania wpłat na rzecz danego funduszu w okresach kwartalnych nie później niż do 25 dnia miesiąca następującego po zakończeniu kwartału. Wysokość zobowiązania wykazywać będą na deklaracjach składanych Prezesowi ARR za pośrednictwem Oddziałów Terenowych właściwych miejscowo dla siedziby przedsiębiorcy. Jeżeli przedsiębiorca zobowiązany będzie do dokonywania wpłat na więcej niż 1 fundusz promocji, składa wyłącznie jedną deklarację na której wykazuje w oddzielnych pozycjach wysokość wpłat na poszczególne fundusze.

W przypadku Funduszu Promocji Mleka, wpłaty dokonywane będą na zasadach identycznych jak dotychczas w Funduszu Promocji Mleczarstwa. Przedsiębiorcy dokonujący wpłat na fundusze zobowiązani są do zarejestrowania się w Centralnym Rejestrze Przedsiębiorców prowadzonym przez ARR. Formularz rejestracyjny udostępniony jest na stronie Agencji.

Środkami Funduszy Promocji zarządzać będą wyłącznie przedstawiciele organizacji branżowych reprezentujących producentów rolnych oraz przetwórców działających w danym sektorze, którzy tworzyć będą odrębne dla każdego funduszu Komisje Zarządzające. Będą one powoływane do zarządzania funduszami i podejmowania decyzji o sposobie wydatkowania dostępnych środków. Rola Agencji Rynku Rolnego ograniczy się wyłącznie do zapewnienia administracyjnej obsługi wypłat środków.

Środki gromadzone przez fundusze promocji nie są traktowane jako środki publiczne, jednakże do ich naliczania oraz odprowadzania stosuje się przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa. Oznacza to, iż w przypadku nie wywiązywania się podmiotów z obowiązku wpłat na fundusze promocji ARR ma prawo do podejmowania działań kontrolnych, których celem jest ustalenie faktycznej kwoty wpłaty. W przypadku, gdy zostanie stwierdzone iż wpłaty nie zostały dokonane w terminie lub w należnej wysokości naliczone zostaną odsetki jak od zaległości podatkowych.

Szczegółowe informacje dotyczące funduszy promocji można znaleźć na stronie internetowej ARR: www.arr.gov.pl.

Kontakt

Urząd Miejski w Łęcznej
21-010 Łęczna
Plac Kościuszki 5
Województwo lubelskie
Powiat łęczyński
tel.: 81 535 86 00
faks.: 81 752 02 42
Godziny otwarcia:

poniedziałek, środa, czwartek, piątek: 7:00 - 15:00
wtorek: 8:00 - 16:00

e-mail: info@um.leczna.pl
NIP 505-001-77-49
REGON 431020055
ESP  /y5j80b3hn1/skrytka

Czy chcesz otrzymywać powiadomienia z naszej strony?Zgadzam się

Media społecznościowe

© 2018 Łęczna - serwis Urzędu Miejskiego w Łęcznej.
Projekt i wykonanie - freeline.pl
Ta strona korzysta z plików cookie. Używając tej strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki. Możesz dowiedzieć się więcej w jakim celu są używane oraz o zmianie ustawień przeglądarki. Kliknij tutaj » zamknij